ARTIST STATEMENT

YasminHernandez_BioluminescentBrother202

Brooklyn-born and raised, Puerto Rico was a distant, nebulous place. Art allowed me to remember, re-envision this ancestral homeland. The incessant need to reconnect became the impetus behind my work and my 2014 rematriation. Here colonialism continues as a living, breathing beast urging that art be a decolonial strategy. With my creative practice I document and advance my own liberation praxis while contributing to a collective liberatory process. Navigating notions of motherland/ otherland, I search the abyss that stretches between them, channeling suppressed/ repressed ancestral wisdom, scanning waters flowing around and through us for new aesthetics and strategies in transcending the confines of colonialism. Resurrecting submerged roadmaps to liberation from the seabed graves of our ancestors.
 

Navigating darkness cultivates new ways of seeing and being, harnessing our own light as decolonial strategy. Observing the cosmos reflected in Vieques’ bioluminescent waters inspired me to paint our ancestors as bioluminescent beings and nebulas. Channeling my family’s espiritismo tradition, these portraits on black backgrounds serve as explorations of spirit and light energy. At the axis of life and death, of homebirths, of family losses, my liberation search pushed past political struggle to a transcendent spirit practice that has expanded in these rematriated years. Hurricanes Irma and Maria, four months of darkness in my home/ studio, and fireflies reignited my interest in bioluminescence, gave new meaning to my black canvases. I began painting resilient Ricans in the red, black, and yellow of lightning bugs, surrounded by their green glow—colors anchoring Puerto Rico within the greater African liberation struggle. Reflecting on rematriation, I channel the deep-sea bioluminescence of the Puerto Rico Trench, painting charco-crossers-in-reverse in colors of light-producing/ emitting organisms, sustainable and symbiotic. Superimposing over our own bodies their almost unearthly transparency, their darkness and simultaneous light, mirrors the imposed invisibility and unbelonging under colonialism. Inserting ourselves in the supposed harsh environment of the abyss where sunlight doesn’t reach, where oxygen is scarce, symbolizes our reclaiming of ancestral lands that they say are uninhabitable and unsustainable while they simultaneously/ hypocritically covet them. Years of navigating darkness and bioluminescence in my creative practice proved as transcendent medicine when diagnosed with retinal degeneration in 2020, undergoing emergency eye surgery. Art ultimately is a tool towards wellness, our greatest liberation weapon when emerging from the legacies of genocide and conquest.

 
ArtStatementImages21.YasminHernandezArt.

DECLARACION DE ARTISTA

Nacida y criada en Brooklyn, Puerto Rico era un lugar distante y nebuloso. A través del arte pude recordar y reimaginar a mi tierra ancestral. La incesante necesidad de reconectar se convirtió en la fuerza impulsora de mi obra y de mi rematriación en el 2014. Aquí el colonialismo continúa como una bestia viva urgiendo que el arte sea una estrategia decolonial. Con mi práctica creativa documento y adelanto mi praxis libertaria, mientras contribuyo a un proceso de liberación colectivo. Voy navegando el abismo que se extiende entre la matria y el colonizador, canalizando saberes ancestrales suprimidos/ reprimidos. Voy navegando las aguas que fluyen alrededor y a través de nosotres en busca de nuevas estéticas y estrategias para trascender el colonialismo. Resucitando mapas de escape sumergidas bajo el agua entre las trágicas tumbas de nuestres ancestres.  

 

Navegar por la obscuridad desarrolla nuevas formas de ver y ser, cultivando nuestra propia luz como estrategia decolonial. Observar el cosmos reflejado en las aguas bioluminiscentes de Vieques me inspiró a pintar a nuestres ancestres como seres bioluminiscentes y nébulas. Canalizando la tradición espiritista de mi familia, estos retratos sobre fondos negros son exploraciones del espíritu y la energía luminosa. En el eje de la vida y la muerte, de partos en casa y tantas pérdidas de familiares, mi búsqueda de liberación fue más allá de la lucha política a una práctica espiritual trascendente que se expande en estos años rematriada. Los huracanes Irma y María, cuatro meses de oscuridad en mi casa/estudio, y las luciérnagas reactivaron mi interés en la bioluminiscencia, y dieron un nuevo significado a mis lienzos negros. Empecé a pintar valientes boricuas en el rojo, negro y amarillo de las luciérnagas, rodeades de su verde luz, colores que anclan a Puerto Rico dentro de la mayor lucha por la liberación negra. Reflexionando sobre la rematriación, canalizo la bioluminiscencia del abismo de la Trinchera de Puerto Rico, pintando a nosotres que hemos cruzado el charco en reversa en colores de los organismos emisores/productores de luz, sostenibles y simbióticos. Superponiendo sobre nuestros propios cuerpos su transparencia, su oscuridad y luz simultánea, refleja la invisibilidad impuesta bajo el colonialismo. Insertarnos en el ambiente supuestamente inhospitable del abismo al que no llega la luz solar, donde el oxígeno es escaso, simboliza nuestra recuperación de tierras ancestrales que, según ellos, son inhabitables e insostenibles mientras las codician simultáneamente/ hipócritamente. Años de navegar por la oscuridad y la bioluminiscencia en mi práctica creativa resultaron ser medicinales cuando en el 2020 me diagnosticaron con degeneración retiniana y fui sometida de emergencia a una cirugía ocular. El arte es una herramienta hacia el bienestar, nuestra mayor arma libertaria en sanar de los legados de la conquista y el genocidio.